Jak pracuję

Otyłość - Leczenie Otyłości, Nadwagi

Otyłość jest stanem, w którym tkanka tłuszczowa stanowi więcej niż 20% całkowitej masy ciała u mężczyzn i 15% u kobiet. Z otyłością współwystępuje także nadwaga, czyli nadmierna masa ciała powyżej masy optymalne. Wiąże się z nią ryzyko wielu poważnych zachorowań, może prowadzić do niepełnosprawności oraz skrócenia długości życia.

Główną przyczyną otyłości jest przekarmienie przy jednoczesnym braku aktywności fizycznej. Dużą rolę mogą także odgrywać czynniki genetyczne, biologiczne i farmakologiczne. Jednak obok sposobu i tempa życia, przyczyną powstawania otyłości mogą być zaburzenia nastroju, zaburzenia depresyjne, lękowe czy też zaburzenia osobowości.

Psychologiczne skutki otyłości

Konsekwencją otyłości jest przede wszystkim znaczne pogorszenie kondycji fizycznej, jak również pogorszenie stanu zdrowia. Obok powstawania tak poważnych chorób somatycznych jak cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, zawał serca i mózgu, wylew, zatorowość, miażdżyca, zwyrodnienia kręgosłupa, choroby nerek, kamica żółciowa oraz większa tendencja do nowotworów, na skutek otyłości pacjenci cierpią również na szereg dolegliwości psychicznych. Osoby z otyłością często odczuwają:
  • pogorszenie nastroju,
  • postrzegane są jako starsze niż są w rzeczywistości,
  • mają zaniżoną samoocenę,
  • brakuje im wytrwałości i wiary we własne siły,
  • czują się odrzucone przez innych,
  • mało atrakcyjne dla siebie i innych,
  • doświadczają trudności w życiu seksualnym,
  • mogą być dyskryminowane w środowisku zawodowym.

Leczenie Otyłości

Leczenie nadwagi powinno odbywać się kompleksowo, we współpracy specjalistów z różnych dziedzin - lekarza, dietetyka, osobistego trenera i psychoterapeuty.  W pracy terapeutycznej w tym przypadku, koncentruję się na czynnikach środowiskowych, społecznych i psychologicznych. Jeśli rozpoczynasz właśnie walkę z otyłością lub nadwagą, brakuje Ci motywacji do wykonywania ćwiczeń i stosowania zdrowej diety, często odczuwasz spadek chęci do zadbania o własne zdrowie lub odczuwasz innego rodzaju dyskomfort, zapraszam Cię na konsultacje do Gabinetu Psychologicznego.
Top: Leczenie otyłości