Hipochondria Objawy Zaburzenia i Leczenie

Dodano dnia 09.09.2015

Hipochondria to rodzaj bardzo silnych zaburzeń nerwicowych, które przyjmują postać somatomorficzną, czyli związane sa przede wszystkim z ciałem pacjenta. Przejawia się w tym, że pacjent odczuwa szereg dolegliwości bólowych lub jest przekonany, że cierpi na jakąś konkretną chorobę (lub szereg chorób). Poczucie lęku i niepokoju związane jest z tym, że za każdym razem odczuwając jakiekolwiek dolegliwości somatyczne, pacjent jest przekonany o tym, że zachorował na ciężką chorobę. Często ten lęk jest nieuzasadniony, gdyż po zbadaniu pacjenta okazuje się, że jest on somatcyznie zdrowy. Nie jest to jednak koniec, gdyż po wykluczeniu jednej choroby, w niedługim czasie pojawiają się kolejne objawy, które pacjent przeżywa jako kolejną, inną chorobę. Ma tu miejsce typowy dla zaburzeń nerwicowych mechanizm błędnego koła. Pacjent doświadcza objawów związanych z jakąś chorobą, zaburzeniem funkcjonowania danego narządu, pojawia się lęk, w efekcie diagnozuje swój stan dowiadując się, że nie dzieje się nic poważnego z jego zdrowiem, co powoduje pojawienie się innych objawów somatycznych, które w przeżyciu pacjenta tym razem na pewno będą oznaczały wystąpienie poważnej choroby.

Hipochondria Objawy

Emocjonalne Objawy Hipochondrii

• lęk, niepokój związany z własnym zdrowiem,
  • odrzucanie wsparcia polegającego na koncentracji na innym obszarze niż zdrowie fizyczne,
  • przesadna determinacja w wyszukiwaniu kolejnych chorób, zaburzeń,
  • niskie zainteresowanie wewnętrznym światem przeżyć swoich i innych ludzi nie związanych z chorobą,
  • podkreślanie swojej wyjątkowości w obszarze choroby w sposób wskazujący na czerpanie z tego satysfakcji,
  • silne poczucie odrzucenia i krzywdy w sytuacji, gdy ktoś zaprzeczy chorobie,

Fizyczne Objawy Hipochondrii

• różnego rodzaju bóle, dolegliwości somatyczne świadczące o zachorowaniu na daną chorobę,
  • przesadna koncentracja na własnym ciele, zdrowiu,
  • subiektywne poczucie choroby,

Społeczne Objawy Hipochondrii

• preferowanie tematów związanych ze zdrowiem, ciągłe opowiadanie innym o swoim samopoczuciu,
  • odrzucanie wsparcia polegającego na koncentracjii na innym obszarze niż zdrowie fizyczne,
  • preferowanie miejsc, ludzi, zdarzeń kojarzących się z chorobami,
  • unikanie ludzi zdrowych, spełnionych, nie zainteresowanych tematyką chorób.

Specyfika Zaburzeń Hipochondrycznych

Hipochondryk to osoba silnie przekonana o tym, że jest chora somatycznie. Wyprowadzenie jej z błędu powoduje powstawanie innych objawów, co sprawia, że pacjent musi po raz kolejny się diagnozować. Potrafi godzinami opowiadać o swoich dolegliwościach, czerpie z tego satysfakcję. Jest bardzo wrażliwa na punkcie swoich objawów, jeśli ktoś powie, że hipochondryk symuluje, w niedługim czasie mogą się pojawić silniejsze objawy - jakby w nieświadomej odpowiedzi zaprzeczającej hipochondrii.

Pacjenci hipochondryczni często przez lekarzy traktowani są w sposób szczególnie uważny lub bagatelizujący, co może powodować nasilanie lęku i objawów somatycznych. Gdy hipochondryk zauważy, że jego nieświadome mechanizmy działają (czyli że dzięki chorobie ma zainteresowanie i wsparcie), wtedy automatycznie czerpie wtórne korzyści ze swojego stanu, co oznacza, że nie będzie mu zależało na wyleczeniu. Podobnie jest w drugim przypadku - gdy pacjent zostaje zbagatelizowany, zlekceważony, czuje się nie tylko odrzucony, ale także jego ciało zareaguje na takie informacje w postaci kolejnych dolegliwości. Hipochondrycy nie są lubianą grupą pacjentów w służbie zdrowia, ponieważ szybko się okazuje, że wymagają i domagają się wielu specjalistyczncyh badań, które po raz kolejny wykluczaja chorobę. Propozycja pomocy terapeutycznej w ich wypadku jest trudna, gdyż subiektywne doświadczanie objawów somatycznych jest tak silne, że w pierwszej kolejności należy wykluczyć zaistnienie poważnej choroby.

Leczenie Hipochondrii

Leczenie nerwicy hipochondrycznej jest bardzo trudne, gdyż pacjenci podkreślają, że przede wszystkim trzeba znaleźć i leczyć chorobę somatyczną. Trudno im uświadomić fakt, że ich dolegliwości somatyczne mogą wynikać z lęku, zaprzeczonego pragnienia bycia zaopiekowanym, dostrzeżonym, ważnym lub że w ten sposób rozwiązują różnego rodzaju nieuświadomione wewnętrzne konflikty psychiczne. Ciało stanowi tutaj barierę, gdyż hipochondryk skupia się wyłącznie na tym fizycznym obszarze. Często w leczeniu hipochondrii konieczne jest wsparcie farmakologiczne, gdyż pacjenci mogą doświadczać róznież objawów depresyjnych (co widać zwłaszcza w momencie, gdy pacjent rozpocznie psychoterapię). W wielu sytuacjach okazuje się, że pacjenci w ważnym momencie przerywają terapię, czyli w takim, gdy dociera do nich fakt, że mają w sobie cały wachlarz różnych emocji i że nie muszą już ich komunikować za pośrednictwem chorób ciała (ten argument dla wielu jest istotny - jest choroba = jest zainteresowanie).

...........................................................................................................................................................................
Jeśli na podstawie wyżej opisanych objawów rozpoznajesz u siebie cechy nerwicy hipochondrycznej (czyli hipochondrii), ciągle zajmujesz się swoim zdrowiem, wyszukujesz u siebie różne choroby, odczuwasz silne dolegliwości, które mijają po upewnieniu sie że jesteś zdrów i pojawiają sie kolejne inne symptomy świadczące o innej chorobie - umów się na konsultację, postaram sie jak najlepiej pomóc Ci uporządkować to, co na tym etapie zawiłe i trudne.