Jak Rozpoznać - Nerwica Żołądka Leczenie i Objawy

Dodano dnia 29.09.2014

Co to jest Nerwica Żołądka

Zaburzenia nerwicowe, czyli potocznie mówiąc nerwica, powstają w wyniku przeżywanego silnego lęku. Lęk ten może się manifostowac pod różną postacią: lęku uogólnionego, leku związanego z konkretnymi myślami (np. że stanie się coś złego), zachowaniami (np. częste mycie rąk), a także pod postacią somatyczną. Lęk umiejscowiony w ciele jest powiązany z niepewnością i w pierwszej kolejności brakiem jasnej diagnozy. Zaburzenia emocjonalne powiązane z konkretnym narządem zwykle powodują, że pacjenci przechodzą najpierw szereg (czasem bolesnych) badań diagnostycznych w celu potwierdzenia lub wykluczenia poważnej choroby. Gdy kolejni specjaliści zgodnie stwierdzają, że z ciałem pacjenta wszystko jest w porządku, zaczyna do świadomości docierać informacja, że doświadczane nagłe napady bólu i inne dolegliwości mają charakter nerwicowy (popularnie mówiąc - wynikają ze stresu).

Kiedy Pojawia się i Występuje Nerwica Żołądka

Nerwica żołądka, jak każda inna forma nerwicy, to zaburzenie lękowe, które manifestuje się poprzez umiejscowienie w konkretnym narządzie wewnątrznym człowieka. Zaburzenie to najwyraźniej daje o sobie znać nie tylko w sytuacjach stresowych, ale także w sytuacjach silnego podekscytowania (gdy mamy doczynienia z pozytywnym, ale mocnym bodźcem emocjonalnym). Takie sytuacje to:

• egzamin,
  • rozmowa o pracę,
  • wystąpienie publiczne,
  • ślub,
  • ważna rozmowa dotycząca przyszłości,
  • rozmowa dotycząca podwyżki/awansu,

Nerwica żołądka jest dośc uciążliwą dolegliwością, gdyż powoduje, że pacjent musi kontrolować zarówno to, co w danym momencie wykonuje (np. czynności zawodowe), ale przede wszystkim musi zapanować nad własnym ciałem.

Nerwica Żołądka Objawy

W przypadku zaburzeń nerwicowych mówimy o występowaniu grupy objawów emocjonalnych i somatycznych. Emocjonalne objawy to przede wszystkim:

• lęk,
  • niepokój,
  • rozdrażnienie.

Objawy Somatyczne Nerwicy Żołądka to:

• ból lub uczucie ścisku (skurczenia się) żołądka,
  • mdłości,
  • wymioty,
  • biegunka,
  • wzdęcia,
  • zatwardzenie,
  • towarzyszące objawom zmęczenie, osłabienie, brak energii.

Nerwica Żołądka Leczenie

Najczęściej pacjenci zanim zostaną prawidłowo zdiagnozowani, otrzymują od różnych specjalistów cały wachlarz alternatywnego leczenia. Począwszy od zoptymalizowanej diety i zmiany nawyków zywieniowych poprzez relaksację, zmianę trybu życia do terapii ziołami. Niektórym pacjentom takie formy pomocy przynoszą ulgę w doświadczaniu objawów, jednak zaburzenia nerwicowe charakteryzują się tym, że mają tendencję do nawrotów, często ze zwiększoną siłą. Poza stosowaniem innych pomocnych metod, nerwicę żołądka leczy się poprzez dokładne dobranie odpowiednich środków farmakologicznych (mających na celu złagodzenie uczucia lęku oraz wyciszenia objawów) oraz przede wsyztskim poprzez psychoterapię, dzięki której pacjent ma szansę na uświadomienie sobie, jakie jest źródło lęku oraz w jaki sposób może nad tym lękiem zapanować.

Opinie o tym artykule
  • Sylvia napisał: Dodane 18.11.2017
    Witam. Od jakiegoś czasu mam problemy z emocjami. Strasznie wszystko przeżywam. Z tego powodu dostaje duszności, odczuwam ciepło w klatce piersiowej. Jest mi słabo Boli mnie i skurcze się żołądek. Nie wiem czy to do końca nerwica żołądkowa czy lekowa. Proszę o pomoc bo nie mam już siły.
  • Barbara Michno-Wiecheć napisał: Dodane 20.11.2017
    Z takimi objawami koniecznie należy zgłosić się do specjalisty. Może Pani pójść od razu do lekarza psychiatry, jeśli będzie miał jakieś wątpliwości, z pewnością poprosi o zrobienie dodatkowych badań. Ważne jest to, że ma Pani świadomość tego, że emocje mają tu duże znaczenie, ponieważ to pozwoli na szybszą pomoc psychoterapeutyczną. Objawy somatyczne to tylko komunikat płynący ze sfery psychicznej, a to oznacza, że trzeba podjąć kroki w kierunku leczenia źródła problemu, czyli na początek skonsultować się z psychoterapeutą.