Jak Rozpoznać - Fobia Społeczna Objawy i Sposoby Leczenia

Dodano dnia 04.08.2014

Fobia społeczna (nerwica społeczna, fobia socjalna, socjofobia, chorobliwa nieśmiałość, lęk towarzyski, lęk społeczny) należy do zaburzeń lękowych, czyli nerwicowych. Jej objawy najczęściej pojawiają się u kobiet, zwykle w wieku dojrzewania. Fobia społeczna często mylona jest z nieśmiałością, introwertyzmem. Podstawowym objawem jest lęk dotyczący wszystkich sytuacji społecznych, związanych z podejmowaniem aktywności (poznawaniem nowych ludzi, inicjowaniem rozmowy), wystąpieniami publicznymi. Ponieważ często ten rodzaj lęku mylony jest z tremą, nieśmiałością, podstawowym kryterium diagnostycznym w tym przypadku jest odczuwanie silnego lęku, który paraliżuje możliwość podjęcia aktywności w relacjach i sytuacjach społecznych. Dodatkowo podczas doświadczania lęku pojawiają się inne objawy świadczące o tym, iż konkretna sytuacja jest dla danej osoby czynnikiem lękotwórczym.

Fobia Społeczna Objawy

Somatyczne:

Poznawcze, Głównie Dotyczące Myśli:

• przekonanie o własnej nieatrakcyjności,
  • brak tematu do rozmowy, pomimo szerokich zainteresowań,

Behawioralne:

• unikanie wystąpień publicznych,
  • unikanie jedzenia i picia w miejscach publicznych,
  • wycofanie w rozmowach z innymi osobami,
  • unikanie rozmów, zwłaszcza z osobami ważnymi, autorytetami,
  • trudności w wykonywaniu czynności codziennych lub zawodowych w sytuacji, gdy ktoś patrzy,
  • prowadzenie samotniczego trybu życia.

Emocjonalne:

• lęk, głownie w sytuacji związanej z oceną ze strony innych ludzi,
  • niepokój psychoruchowy,
  • napady paniki,
  • ogólne przygnębienie,
  • apatia,
  • brak motywacji,
  • utrata możliwości odczuwania przyjemności,
  • poirytowanie,
  • labilność emocjonalna.

Dodatkowo mogą Współwystępować:

• uzależnienie od alkoholu, substancji psychoaktywnych, internetu,
  • zaburzenia jedzenia,
  • zaburzenia osobowości,
  • dystymia (depresja nerwicowa),
  • zaburzenia obsesyjno-kompulsywne (nerwica natręctw).

Według Klasyfikacji DSM-IV Fobię Społeczną Rozpoznaje się, gdy:

• występują obawy, że słowa lub działania mogą spowodować upokorzenie bądź zawstydzenie,
  • narażenie się na ekspozycję społeczną lub nawet samo myślenie o niej powoduje wystąpienie lęku oraz objawów somatycznych,
  • obawy przed upokorzeniem bądź zawstydzeniem są nieuzasadnione lub nadmierne,
  • występuje unikanie sytuacji wywołujących lęk oraz odczuwanie silnego stresu podczas narażenia na ekspozycję społeczną,
  • odczuwalne jest cierpienie spowodowane unikaniem sytuacji społecznych,
  • występują problemy społeczne i zawodowe.

Fobia społeczna, podobnie jak każde inne zaburzenie lękowe, działa na zasadzie „błędnego koła” objawów. W sytuacji społecznej nagle pojawia się lęk, który z czasem może manifestować się szeregiem objawów somatycznych lub emocjonalnych. Często osoby z tego typu zaburzeniem myślą, że cierpią na poważną somatyczną chorobę. Początek diagnozy w zaburzeniach lękowych ma bardzo podobny przebieg. Dopiero gdy lekarz wykluczy istnienie choroby somatycznej, po dość długiej drodze diagnostycznej pacjenci decydują się na wizytę u psychiatry lub terapeuty. W tym momencie także może występować kolejny problem związany ze specyfiką zaburzenia – wielu ludzi cierpiących na fobię społeczną unika wizyty u lekarza lub terapeuty, gdyż jest to dla nich sytuacja lękowa. W ten sposób napędzają się wzajemnie - sytuacje lękowe i objawy.

Jak Leczyć Fobię Społeczną

Gdy doświadczane objawy na tyle silne, iż powodują znaczne utrudnienie w codziennym funkcjonowaniu, konieczna jest współpraca pacjenta zarówno z lekarzem psychiatrą, jak i z psychoterapeutą. Terapia jest procesem polegającym na pracy z myślami, uczuciami, przekonaniami, decyzjami. Często są to trudne rozmowy, które mogą dodatkowo nasilać lęk, więc ustalenie odpowiedniego leczenia farmakologicznego jest bazą konieczną do podjęcia terapii. Aby przerwać to błędne koło, najczęściej proponowana jest terapia behawioralno-poznawcza, której celem jest stopniowe oswajanie pacjenta z bodźcem wywołującym lęk. Psychoterapia psychodynamiczna skoncentrowana jest natomiast na dotarciu do źródła problemu, gdyż dopiero po dokładnym poznaniu przyczyny lęku można poszukać nowych sposobów radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. Praca wglądowa wymaga czasu, co może stanowić przeszkodę w podjęciu decyzji. Nie mniej jednak dzięki terapii pacjent może dotrzeć do źródła swoich problemów i ma szansę na to, by zmienić swoje postrzeganie, wpływać na emocje oraz podejmowane decyzje.
........................................................................................................................................................................
Jeśli odnajdujesz się w powyższym tekście, rozpoznajesz u siebie objawy fobii społecznej, unikasz ludzi, z trudem nawiązujesz relacje - umów się na konsultację, postaram się jak najlepiej pomóc Ci uporządkować to, co na tym etapie zawiłe i trudne.