Jak Wygląda Zakończenie Psychoterapii - Koniec Terapii

Dodano dnia 29.05.2014

Odnajdując w sobie gotowość do podjęcia psychoterapii, pacjenci mają świadomość tego, że będzie to relacja określona w czasie. Często można spotkać oczekiwanie związane z ekspresowym tempem oferowanej pomocy, a co za tym idzie, że relacja z terapeutą będzie krótkotrwała. Niejednokrotnie zaskoczeniem jest, gdy pacjent dowiaduje się, że praca terapeutyczna będzie wiązała się z dłuższym okresem czasu, np. kilku lat. W takich sytuacjach pojawiają się pytania: czy po tak długim czasie będę w stanie samodzielnie myśleć, czy się nie uzależnię od terapeuty, po co w ogóle taki długi kontakt, czy będzie można wcześniej zakończyć terapię (np. gdy się lepiej poczuję). W takich pytaniach zawarte są już lęki pacjentów dotyczące zależności, gdyż relacja terapeutyczna jest relacją szczególnego rodzaju bliskości.

Koniec Terapii - Warunki Konieczne do Zakończenia Terapii

Do wyjaśnienia sytuacji zakończenia terapii pomocny będzie fragment ze strony Gabinetu Psychologicznego Drugi Brzeg:

„Proces psychoterapii może zostać zakończony przez pacjenta w dowolnym momencie. Jednak o pomyślnym przebiegu terapii i możliwości jej zakończenia decydują wspólnie terapeuta z pacjentem. Terapia uznana jest za skuteczną i zakończoną gdy:

• ustąpiły lub uległy znacznemu złagodzeniu prezentowane przez pacjenta objawy,
  • został przepracowany przez pacjenta sposób wchodzenia i utrzymywania relacji interpersonalnych,
  • pacjent nabył nowych umiejętności wyrażania swoich stanów emocjonalnych,
  • pacjent nauczył się radzić sobie ze stratą w sposób dla niego konstruktywny,
  • pacjent ma subiektywne poczucie wyleczenia,
  • podniosła się jakość życia pacjenta,
  • pacjent nabył możliwości wyrażania siebie w sposób akceptowany i pożądany społecznie”.

Koniec Psychoterapii - Omówienie

Objaw w terapii traktowany jest jako ważna informacja mówiąca o tym, z czym dany pacjent się boryka. Im poważniejsze objawy, tym wymagają dłuższego czasu pracy terapeutycznej. Bywa tak, że zupełne ustąpienie objawów nie będzie możliwe, jednak dzięki terapii objawy mogą stracić swoją intensywność, a pacjent będzie potrafił rozpoznać ich znaczenie w danej sytuacji oraz będzie potrafił sobie z nimi poradzić.

Wyrażanie emocji może przebiegać w różny sposób. Często spotykane to: zachowania unikające, obsesyjno-kompulsywne, zaburzenia jedzenia, rozhamowanie seksualne, samookaleczanie, uzależnienia. Są to także znaczące objawy wiele mówiące o problematyce pacjenta. Podczas terapii pacjent uczy się, w jaki sposób może zacząć inaczej komunikować się ze światem i z samym sobą.

Każda utrata jest przez pacjenta przeżywana w mniej lub bardziej świadomy sposób. Różna jest także tolerancja pacjentów na frustrację płynącą z tego, że kogoś lub czegoś nagle zabraknie. Stąd jeśli pacjent silnie reaguje lękiem lub agresją np. na urlop terapeuty (i w związku z tym chce kończyć/zrywać terapię), pokazuje tym samym, że nie jest gotów na zakończenie relacji terapeutycznej.

Podczas terapii w życiu pacjenta zachodzi wiele zmian. Bywa tak, że pacjenci mówią, iż w ich życiu nic się nie zmieniło po kilku latach terapii, wyrażając w ten sposób pragnienie, by ta relacja trwała przez długi nieokreślony czas, a jednocześnie pokazują ile zmian widzą ich bliscy. Zwykle jednak przy zakończeniu terapii pacjenci potrafią wymienić wiele obszarów, na które wpłynęła pomoc terapeutyczna.

Psychoterapia to nie tylko leczenie objawów. Nie każdy pacjent zgłaszający się na terapię musi cierpieć z powodu dręczących go objawów nerwicowych czy depresyjnych. Terapia to także podnoszenie jakości życia. Jeśli dana osoba dzięki pracy terapeutycznej zaczyna odczuwać większą satysfakcję w relacjach z bliskimi, potrafi zapanować nad własnymi emocjami, jest bardziej świadoma i zadowolona z podejmowanych przez siebie decyzji - taki proces terapeutyczny kończy się sukcesem.

Psychologia/psychoterapia wyróżnia kilka mechanizmów obronnych. Sublimacja jest jednym z dojrzałych mechanizmów, które świadczą o tym, że pacjent świadomy konfliktów, jakie przeżywa, wyraża je w twórczy sposób.

Jak Wygląda Zakończenie Psychoterapii

Aby powyższe warunki pozostały spełnione, potrzeba czasu i wielu podobnych sytuacji, które należy przepracować, by osiągnąć trwałą zmianę. Jednorazowe omówienie danej sytuacji nie rozwiąże problemów czy konfliktów, które narastały latami. Gdy jednak proces terapeutyczny spełni określone oczekiwania, terapeuta wraz z pacjentem ustalają, że można zakończyć terapię. Nie dzieje się to jednak z dnia na dzień. Zwykle w terapii psychodynamicznej ustala się zakończenie terapii z wyprzedzeniem kilku miesięcy, aby w tym czasie móc przepracować pojawiający się kryzys związany z rozstaniem oraz inne pojawiające się emocje i lęki.

Zakończenie terapii jest wyzwaniem dla pacjenta, który dotąd mógł czuć się pewniej mając świadomość realnej pomocy i wsparcia ze strony terapeuty. Po zakończeniu terapii będzie zdany na siebie, co u pacjentów budzi różne reakcje, jak np. powrót objawów, nagłe pogorszenie samopoczucia, czyli sygnały świadczące o tym, że nie należy przerywać leczenia. Jednak pomimo często pojawiających się takich reakcji, w pomyślnie prowadzonym procesie terapeutycznym pacjent poradzi sobie ze zmianą, a wdzięczność oraz uwewnętrznienie osoby terapeuty będzie jego wyposażeniem na samodzielne stawianie czoła w dalszym życiu.

..........................................................................................................................................................

Jeśli rozważasz podjęcie psychoterapii, zastanawiasz się, która droga terapeutyczna będzie dla Ciebie odpowiednia, masz wątpliwości czy potrzebna Ci jest psychoterapia -  umów się na konsultację, postaram się jak najlepiej pomóc Ci uporządkować to, co na tym etapie zawiłe i trudne.