Jak Rozróżnić - Nerwica Depresyjna a Depresja Nerwicowa - Objawy i Leczenie

Dodano dnia 24.05.2014

Nerwica depresyjna i depresja nerwicowa nie są tym samym zaburzeniem, chociaż często są ze sobą utożsamiane. Zaburzenia nerwicowe łączą się z lękiem, natomiast zaburzenia depresyjne związane są z afektem (czyli nastrojem). W tym rozumieniu, nerwica i depresja mają inne podłoże, inną symptomatologię, dynamikę oraz różnią się sposobem leczenia.

Nerwica i Depresja - Objawy

Nerwica to zaburzenie, w którym wiodącym objawem jest lęk występujący pod postacią uogólnioną (nerwica lękowa) lub konkretną (fobia). Depresja natomiast jest zaburzeniem afektywnym, w którym charakterystyczne są zmiany nastroju o różnym nasileniu, wraz z towarzyszącymi im możliwymi innymi zaburzeniami (psychicznymi, endokrynologicznymi, neurologicznymi, zakaźnymi lub innymi chorobami).

Objawy nerwicy można podzielić na trzy grupy, do których należą:

a) objawy somatyczne, czyli związane z funkcjonowaniem organizmu

b) objawy poznawcze

c) objawy emocjonalne

Objawy depresji związane są głównie ze znacznym obniżeniem nastroju i należą do nich:

• zmniejszenie zainteresowań oraz brak odczuwania przyjemności z ich wykonywania,

• wyraźny spadek lub wzrost masy ciała,

• bezsenność lub nadmierna senność,

• spowolnienie lub podniecenie ruchowe,

• zmęczenie,

• obniżenie sprawności myślenia,

• zaburzenia koncentracji uwagi,

• trudności w podejmowaniu decyzji,

• nieuzasadnione poczucie winy,

• obniżone poczucie własnej wartości,

• nawracające myśli o śmierci,

• myśli samobójcze.

Nerwica Depresyjna - Objawy

Polega na tym, że obok występujących u danej osoby wyżej opisanych zaburzeń lękowych, pojawiają się także problemy natury afektywnej (czyli depresyjnej), czyli smutek, apatia, przygnębienie, spowolnienie lub zahamowanie psychoruchowe. Pomimo, że objawy nerwicy depresyjnej mogą występować wtedy w różnym nasileniu i mogą w pewnym momencie wprowadzać niepewność dotyczącą diagnozy, nie mówimy tutaj stricte o depresji.

Depresja Nerwicowa (czyli Dystymia lub Depresyjne Zaburzenie Osobowości) - Objawy

Ma o wiele łagodniejszy przebieg niż klasyczna depresja (głównie z powodu łagodniejszych i rzadziej występujących myśli i tendencji samobójczych). Objawy dystymii są zbieżne z objawami wyżej przedstawionej depresji, a różnią się nasileniem oraz długością występowania. O ile w klasycznej depresji wystarczy, aby przez 2 tygodnie występowały co najmniej dwa objawy o znacznym nasileniu, tak w dystymii występują wszystkie jednocześnie przez co najmniej dwa lata z około dwumiesięcznymi okresami poprawy nastroju. Zaburzenie to ma spokojniejszy, ale długotrwały przebieg, stąd takie osoby często są postrzegane przez innych jako wiecznie niezadowoleni malkontenci lub pesymiści.

W praktyce można spotkać także zaburzenia lękowo-depresyjne mieszane, co oznacza, że z takim samym nasileniem występują objawy zarówno nerwicy jak i depresji. Postawienie diagnozy często w takim przypadku wymaga dłuższego czasu, gdyż w zależności od kondycji pacjenta, raz będzie można u takiej osoby zaklasyfikować jedno, a raz drugie zaburzenie. Jest to ważne głównie z punktu widzenia leczenia psychiatrycznego.

Leczenie nerwicy depresyjnej i depresji nerwicowej polega na dostosowaniu odpowiednich leków, aby możliwie najbardziej złagodzić występujące objawy. Kluczowym sposobem jednak poradzenia sobie z występującymi objawami jest uświadomienie sobie ich przyczyny, co ma miejsce w drodze psychoterapii. Biorąc pod uwagę symptomatologiczną zawiłość tych zaburzeń, długość trwania objawów oraz ich natężenie, należy pamiętać także o tym, że terapeutyczne leczenie nerwicy depresyjnej i depresji nerwicowej może potrwać kilka lat, aby pacjent odzyskał kontrolę nad własnymi emocjami, uświadomił sobie przyczynę lęku oraz nauczył się nowego sposobu we własnym świecie psychicznym oraz wśród innych ludzi.