Objawy Depresji Poporodowej - Somatyczne, Emocjonalne, Relacyjne

Dodano dnia 14.05.2014

Depresja poporodowa bardzo często mylona jest z tzw. Baby Bluesem, podobnie jak „zwykła” chandra często określana jest potocznie jako depresja. Baby Blues to naturalny przejściowy stan wywołany zmianą gospodarki hormonalnej, który dotyczy do 80% kobiet, ma łagodny przebieg i samoistnie przemija. Depresja poporodowa jest poważniejszym stanem, który dotyka do 25% kobiet, występuje do 12 miesięcy po porodzie, jej przebieg może być silny, jak również może wiązać się z poważnym zagrożeniem dla zdrowia lub życia matki lub dziecka.

Depresja poporodowa – objawy, które można podzielić na

a) objawy somatyczne, czyli związane z ciałem

• bezsenność,
  • ubytek lub znaczny wzrost masy ciała,
  • zmniejszenie popędu seksualnego,
  • ciągłe przemęczenie,
  • ogólne obniżenie napędu, spowolnienie podczas wykonywanych czynności,

b) emocjonalne

c) poznawcze

• poczucie odrealnienia, ograniczonego kontaktu z rzeczywistością,
  • kłopoty z koncentracją uwagi,
  • powolne tempo pracy i myślenia,

d) związane z relacją z dzieckiem

• lęk dotyczący braku kompetencji wychowawczych, braku umiejętności zajmowania się dzieckiem,
  • przesadne zamartwianie się o stan zdrowia dziecka, które jest zdrowe,
  • osłabienie więzi z dzieckiem,
  • obsesyjne myśli dotyczące skrzywdzenia dziecka, mogące prowadzić do określonych zamiarów.

Depresja poporodowa częściej może występować u kobiet, które w swojej historii miały już epizod depresyjny lub przebyły już jedną depresję poporodową, mają za sobą traumatyczne doświadczenia. Na występowanie depresji poporodowej wpływa także otoczenie, zwłaszcza wysokie oczekiwania, brak wsparcia ze strony bliskich, trudności natury społecznej i ekonomicznej. Głównym jednak powodem jest czynnik psychologiczny, czyli to, w jaki sposób kobieta przeżywa samą siebie, nową sytuację, jaką posiada tolerancję na ból oraz zmiany dotyczące własnego ciała i życia.

Depresja poporodowa kojarzona jest z pogorszeniem stanu psychicznego kobiety. Należy jednak pamiętać, że dotyczy ona także mężczyzn, zwłaszcza w sytuacji, gdy przebieg ciąży lub porodu był trudny, gdy mężczyzna odczuwał silną presję (subiektywną lub pochodzącą z najbliższego otoczenia) związaną z rolą ojca.

Jak Rozpoznać Objawy Depresji Poporodowej

Pomimo najlepszych opisów objawów, nie można dokonać autodiagnozy, dlatego w razie jakichkolwiek wątpliwości koniecznie należy skonsultować się z lekarzem psychiatrą. Często w trudniejszych przypadkach istnieją wątpliwości dotyczące leczenia farmakologicznego, związane z karmieniem dziecka piersią. Jednak po dokładnym ustaleniu przyczyny złego samopoczucia można ustalić jak najlepszą formę pomocy. Na okres karmienia zwykle tą formą jest psychoterapia, do której z optymalnym czasie może dołączyć leczenie farmakologiczne.

Więcej na temat sytuacji kobiety doświadczającej depresji poporodowej, terapeutycznego rozumienia tego stanu oraz sposobów zapobiegania depresji można przeczytać w wywiadzie z mgr Barbarą Michno-Wiecheć.
..........................................................................................................................................................................
Jeśli na podstawie wyżej opisanych objawów rozpoznajesz u siebie objawy depresji poporodowej - umów się na konsultację, postaram się jak najlepiej pomóc Ci uporządkować to, co na tym etapie zawiłe i trudne.