Jak leczyć anoreksję

Dodano dnia 20.03.2014

Wiosna jest czasem wprowadzania w życie wielu zmian, także tych dotyczących wyglądu. Dla każdej kobiety wygląd i waga są bardzo ważne. W okresie dojrzewania zmiany dotyczące ciała są najbardziej widoczne i czasem nieprzewidywalne. Obowiązująca moda, chęć wyróżnienia się czy zaimponowania rówieśnikom powoduje, że nastolatki zaczynają większą uwagę zwracać na swój wygląd, stosując różne, często restrykcyjne diety. Gdy dorastająca dziewczyna ma większą nadwagę, ograniczenie jedzenia można traktować pozytywnie, jako chęć zrobienia czegoś dobrego dla siebie i swojego zdrowia. Często jednak zaburzenia jedzenia dotyczą osób mających prawidłową masę ciała.

Poza fizycznymi objawami, zaburzenia odżywiania, czyli anoreksja i bulimia, mają wspólne podłoże emocjonalne, jakim jest silna potrzeba kontroli, perfekcjonizm, tłumiona agresja oraz problemy w relacjach z innymi ludźmi. Oprócz chorego i wyniszczonego ciała, choruje także psychika i umiejętność rozładowywania napięcia. Całe spektrum zachowań osoby chorej na anoreksję, jej sposób przeżywania siebie i innych, ciągłe napięcie oraz potrzeba kontroli powodują, że oprócz poważnego problemu w obszarze odżywiania, pojawiają się także objawy depresji lub zaburzenia osobowości.

Jak leczyć anoreksję – anoreksja jest chorobą trudną do wyleczenia, z tendencją do nawrotów. Kompleksowe leczenie obejmuje pracę z psychiatrą, psychoterapeutą, dietetykiem, czasem z członkami rodziny. Niejednokrotnie konieczna jest hospitalizacja, gdy organizm pacjentki jest wyniszczony przez głodówkę oraz gdy ustają prawidłowe funkcje fizjologiczne (zanik miesiączki, kłopoty endokrynologiczne, problemy z narządami wewnętrznymi). Istotna jest współpraca specjalistów i wsparcie rodziny polegające na jednoznacznym ustaleniu i przestrzeganiu granic mających utrzymanie pacjentki przy życiu. Pomimo tego, że anoreksja jest poważną chorobą, szybkie jej wykrycie i podjęcie terapii może przynieść bardzo korzystne efekty w postaci nauczenia nowego sposobu odreagowywania napięcia, radzenia sobie z trudnymi emocjami, zmiany postrzegania siebie, własnego ciała i relacji z innymi ludźmi.