Senior u Psychologa

Dodano dnia 20.04.2018

Starość - Problemy Seniorów

Spotykam w gabinecie osoby, którym jest bardzo trudno, ponieważ uważają, że przegrały, że nie przeżyły życia w sposób satysfakcjonujący. Przychodzą w dojrzałym wieku "60-65+", najczęściej z chorobami somatycznymi, umęczone objawami, doświadczające również objawów nerwicowych lub depresyjnych. Chcą mówić tylko o tym, co im dolega, u jakich byli już lekarzy, jak bardzo choroby utrudniają im życie. Nie chcą mówić o relacjach, a już tym bardziej o przeszłości. Podczas spotkania mają objawy somatyczne: napady duszności, suchość w ustach, skacze im ciśnienie - całe ciało manifestuje protest wobec rozmowy. A jednak przychodzą, ponieważ inni mówią im, że psycholog pomoże. Dość szybko doznają rozczarowania i mają poczucie, że psycholog NIE POMAGA, ponieważ nie poprawia w magiczny sposób ich nastroju, nie działa jak lekarstwo, nie zabiera objawów.

Gdzieś w głębi serca wiedzą, że przychodzą z problemami emocjonalnymi, ale rozmawiają tak, aby w gruncie rzeczy nie rozmawiać, chyba że o chorobach somatycznych. Chwila ciszy działa na nich destabilizująco, uruchamiają się myśli, uczucia, przed którymi już od dawna chcą uciec, ale im to nie wychodzi. Gdy już nastąpi moment, że mogą sobie pozwolić na szczerość, można wyraźnie odczuć, jak wiele bólu, złości, rozczarowań, żalu, wrogości, mściwości nosili w sobie przez wiele lat. Najsmutniejsze jest to, że nie pozwolili sobie pomóc wcześniej, tak samo, jak nie pozwalają tego zrobić teraz. Tak, jakby do ostatnich dni potrzebowali pielęgnować te wszystkie trudne emocje, zachowania, jakby bez nich nie potrafili żyć.

Często są to kobiety, które żyły lub żyją w związkach z alkoholikami, w przemocowych relacjach, opuszczone, skrzywdzone. Jednocześnie te osoby nie zrobiły nic, aby zmienić swoje życie, napędza je ich własna agresja do tego stopnia, że wolą (dosłownie mówiąc) się zabić (lub żeby objawy somatyczne nie pozwoliły im funkcjonować), niż dopuścić do siebie myśl, że same miały wpływ na swoje życie, że podejmowały (lub nie podejmowały) takie decyzje, że dzisiaj mają one właśnie taki efekt. Czasami też obwiniają siebie w przesadny sposób, lecz pod tym poczuciem winy jest raczej tendencja do zamykania tematu, niż autentyczne poczucie odpowiedzialności. U schyłku życia takie refleksje nie są łatwe i dodatkowo mogą wywoływać kolejne uporczywe objawy.

Po co Seniorowi Psycholog czy Psychoterapia

Przyglądając się takim historiom często nachodzi mnie taka refleksja, że gdyby te osoby przyszły do terapeuty wcześniej, gdyby sobie dały szansę te 10-20-30 lat temu, ileż oszczędziłyby sobie cierpienia, niepotrzebnych kłopotów. Mogłyby na starość być pogodnymi, a nie zgorzkniałymi ludźmi, z którymi już nikt nie może wytrzymać, które każdy sobie podrzuca, jak kukułcze jajo, tyle, że z dodatkowym obciążeniem, poczuciem winy, bo przecież mama/babcia/ciocia/teściowa/ojciec/dziadek/wujek/teść potrzebuje pomocy, choruje, wymaga opieki. I tak niosą w sobie ten ciężar, obarczając nim kolejnych bliskich, odbierając sobie i innym radość z życia, współprzebywania, bliskości.

A przecież nie wszystko stracone. Fakt, że człowiek jest starszy nie wyklucza tego, aby udać się do psychologa czy na terapię. W każdym wieku można sięgnąć po pomoc terapeuty, jeśli tylko jest ku temu gotowość i otwartość. W każdym wieku można spróbować zmierzyć się z tym, co przynosi życie, co jest trudne, z czym samemu nie jest się w stanie poradzić.

Niech te refleksje dadzą również do myślenia ich dzieciom, wnukom, dalszej rodzinie. To, że dzisiaj nic ze sobą nie robimy, że nie staramy się zmierzyć z trudnościami, że unikamy, wypieramy te obszary, nie oznacza, że problemy rozejdą się po kościach. Przeciwnie, one będą z nami do ostatnich dni. Tylko od nas zależy, czy postaramy się, aby nasze życie było przyjemne, radosne, w bliskości z innymi, czy staniemy się dla innych przykrym obowiązkiem, nie do wytrzymania dla rodziny i dla siebie.

...........................................................................................................................................................................
Jeśli na podstawie powyższego tekstu zauważasz u siebie lub u Twoich bliskich obszary, z którymi nie potrafisz sobie poradzić - umów się na konsultację, postaram się jak najlepiej pomóc Ci uporządkować to, co na tym etapie zawiłe i trudne.