Nerwica Wegetatywna, Nerwicowe Bóle - Specyfika, Terapia

Dodano dnia 19.04.2018

Nerwica wegetatywna (nerwica somatyczna) to zaburzenie lękowe, w którym dominują objawy somatyczne. Lęk w tym wypadku jest na początku rzadko odczuwalny lub jest pochodną pojawiających się objawów wegetatywnych. W tego typu nerwicy przede wszystkim mają miejsce różnego rodzaju bóle i dolegliwości somatyczne, które doświadczane są:

• nagle lub stopniowo,
  • z różną częstotliwością,
  • w różnym natężeniu,
  • często w sytuacjach, które pacjenci opisują jako relaks (czyli nie łączą ich bezpośrednio z sytuacją stresową),
  • pod wpływem stresu (rozumiane jako wynik silnych przeżyć).

Nerwicowe Bóle - Objawy Nerwicy Wegetatywnej

Lista dolegliwości bólowych w przypadku nerwicy wegetatywnej jest dość obszerna i dotyczy niemalże wszystkich możliwych części ciała i narządów wewnętrznych, czyli pojawiają się najczęściej:

Specyfika Zaburzenia

Nerwica wegetatywna jest najczęściej utożsamiana z określoną chorobą somatyczną, w zależności od tego, jakiego narządu dotyczy. W związku z tym, zanim zostanim zostanie stwierdzona nerwica, pacjent przechodzi szereg badań diagnostycznych, aby wykluczyć chorobę somatyczną. Problem polega jednak na tym, że pacjent naprawdę doświadcza określonych dolegliwości (czyli nie symuluje choroby) i kolejne badania (jeśli nie potwierdzają choroby somatycznej) w końcu zaczynają wywoływać lęk - pacjent boi się, że choruje na rzadką, poważną, trudną do zdiagnozowania chorobę. W pewnym momencie, gdy dolegliwości nie ustępują lub się nasilają, a diagnoza nadal jest niejasna, zaczyna uruchamiać się mechanizm błednego koła objawów nerwicowych - do dolegliwości somatycznych zaczynają dołączać się objawy emocjonalne.

Jeśli pacjent nie podejmuje właściwego leczenia terapeutycznego (lub gdy leczy się wyłącznie objawowo), po ustaleniu, że dany narząd jest zdrowy, często pojawiają się kolejne bóle i cała historia diagnostyczna zaczyna się od nowa. Pacjenci doświadczają również tak zwanych bóli wędrujących, czyli ból dotyczy nie jednej, a kilku części ciała, może pojawiać się w czasie jednego napadu bólowego lub w ciągu krótkiego czasu zmieniać lokalizację, co dodatkowo napędza spiralę lęku o własne zdrowie (lub życie, jeśli objawy są dość silne).

Nerwica Wegetatywna Leczenie - Psychoterapia

Nerwica wegetatywna zwykle przez długi czas leczona jest objawowo, czyli pacjent przyjmuje leki przeciwbólowe lub przeciwzapalne, które mają w tej sytuacji ograniczoną skuteczność. Odpowiednie leczenie nerwicy wegetatywnej to połączenie farmakoterapii z psychoterapią. Konieczna jest więc konsultacja u lekarza psychiatry, w celu ustalenia, czy stan pacjenta wymaga włączenia środków farmakologicznych.

Przede wszystkim jednak pacjent powinien zgłosić się do psychoterapeuty, ponieważ, jak w każdego rodzaju nerwicy, u podłoża objawów leży wiele niepoukładanych emocjonalnych problemów. Pacjenci z nerwicą wegetatywną często czują opór przed taką formą pomocy, ponieważ doświadczane objawy dają im silne poczucie, że problem leży w ciele, a nie w psychice. Trudno spojrzeć im na tę sytuację z innej perspektywy - że poprzez objawy nerwicy wegetatywnej ciało jedynie wysyła sygnały, że dzieje się coś ważnego w sferze emocjonalnej. Czasami łatwiej zajmować się jedynie ciałem, a pomijać kwestię psychiki, która, wcześniej czy później, da o sobie znać i upomni się o to, by poukładać te sprawy, które przez długi czas zalegają w nieświadomości.
...........................................................................................................................................................................
Jeśli na podstawie powyższego tekstu rozpoznajesz u siebie objawy nerwicy wegetatywnej, często doświadczasz różnego rodzaju bólu somatycznego nieokreśłonego pochodzenia -  umów się na konsultację,  postaram się jak najlepiej pomóc Ci uporządkować to, co na tym etapie zawiłe i trudne.