Nerwica Jelit Objawy, Leczenie, Psychoterapia

Dodano dnia 05.06.2017

Zespół jelita drażiwego (IBS z ang. Irritable Bowel Syndrome lub nerwica jelit) to przewekła choroba nieuwarunkowana zmianami biochemicznymi lub organicznymi, polegająca na bólach brzucha oraz zaburzeniu rytmu wypróżnień. Badania przedmiotowe nie wykazują odchyleń od normy. Jej przyczyna nie jest znana, jednak (poza wpływem czynników biologicznych) istotne znaczenie dla nasilania objawów mają zaburzenia osobowości, zaburzenia lękowe i depresyjne, sytuacje stresowe. Może mieć postać biegunkową, zaparciową lub mieszaną.

Zespół Jelita Drażliwego Objawy

• ostre, skurczowe, nękające bóle brzucha (zazwyczaj podbrzusza i lewego dołu biodrowego). Prawie nigdy nie budzą w nocy. Nasilają się po posiłkach. Mogą towarzyszyć biegunkom. Ulgę przynosi wypróżnienie lub oddanie gazów,
  • biegunka – stolce mogą być wodniste lub półpłynne ale rzadko dochodzi do zwiększenia ich objętości. Zazwyczaj występuje po posiłkach, stresie psychicznym i w godzinach rannych,
  • zaparcie – u chorych bez biegunki. Częstotliwość wypróżnień jest zmniejszona, stolec oddawany jest z wysiłkiem. Po oddaniu stolca często występuje uczucie niepełnego wypróżnienia,
  • wzdęcie brzucha,
  • domieszka śluzu w kale,
  • odbijanie i gazy,
  • nudności i wymioty,
  • zgaga,
  • bóle głowy,
  • uczucie zmęczenia,
  • zaburzenia miesiączkowania,
  • częstomocz,
  • "przelewania w brzuchu".

Nerwica Jelit Leczenie - Psychoterapia

Przy leczeniu nerwicy jelit ważną rolę pełni kompletna diagnostyka oraz ustalenie odpowiedniej diety i (w razie konieczności) leczenia farmakologicznego. Ponieważ przyczyny choroby nie są znane, a stres, zaburzenia emocjonalne pełnią kluczową rolę w pojawianiu się i natężeniu objawów, istotną kwestią jest w tej sytuacji również pomoc psychoterapeutyczna. Podczas występowania objawów ZJD mogą pojawiac się lęki, które dodatkowo mogą wzmagać dolegliwości (mechanizm nerwicowego błędnego koła).

Zespół jelita drażliwego często współwystępuje w zaburzeniach nerwicy lękowej, w zaburzeniach depresyjnych (jedną z form leczenia są leki przeciwdepresyjne), stąd warto sięgnąć również po pomoc w obszarze poukładania emocji. Psychoterapia pomaga złagodzić objawy, pozwala zrozumieć, jaką mają one funkcję w życiu Pacjenta. Dzięki takiej pomocy osoby z ZJD mogą nauczyć się radzić sobie ze stresem, przez co również kontrolować nie tylko pojawianie się objawów, ale także mieć większy wływ na pozostałe obszary życia.

Jaka jest wyleczalność nerwicy jelit poprzez psychoterapię - terapia pomaga znacznie złagodzić objawy, jednak aby ustalić całkowitą wyleczalność, trzeba by było kontaktować się z Pacjentami kilka lat po ukończeniu terapii. Część Pacjentów niestety przerywa terapię, gdy lepiej się poczują, gdy terapia działa w rozumieniu złagodzenia objawów, ale pojawia się tu pytanie - w jaki sposób przedwczesne zakończenie terapii wpływa na dalsze samopoczucie. Po przerwanej terapii objawy mogą powracać w różnym natężeniu, przez co Pacjenci mogą przeżywać dotychczasową terapię jako nieskuteczną.
...........................................................................................................................................................................
Jeśli na podstawie wyżej opisanych objawów rozpoznajesz u siebie cechy zespołu jelita drażliwego, objawy paraliżują Twoją codzienność - umów się na konsultację, postaram się jak najlepiej pomóc Ci uporządkować to, co na tym etapie zawiłe i trudne.