Migrenowe Bóle Głowy - Rodzaje, Objawy, Leczenie

Dodano dnia 03.06.2017

Migrena pojawia się u 12-28% ludzi. Dwa razy częściej zapadają na nią kobiety, tendencja ta wyraźnie wzrasta po okresie dojrzewania i spada po menopauzie. W średnim wieku dotyczy 25% kobiet i 10% mężczyzn. Trwa od 4 do 72 godzin, może pojawiać się do kilkanaście minut lub trać nieprzerwanie prez kilak godzin. Napady bólu mogą pojawiać się co kilka dni lub miesięcy. Ból jest na tyle uporczywy, że podczas jesgo występowania codzienna aktywność jest mocno ograniczona. W 10% migrenie towarzyszy tzw. aura. W blisko 70% migrena występuje u innych osób w rodzinie chorego.

Migrena to przewlekła choroba, której głownym objawem jest powtarzający się, uporczywy, najczęściej jednostronny pulsujący ból głowy. Typowymi objawami towarzyszącymi migrenie są:

• fotofobia (światłowstęt),
  • fonofobia (nadwrażliwość na dźwięki),
  • osmofobia (nadwrażliwość na zapachy),
  • nudności,
  • wymioty.

Migrenowe Bóle Głowy Rodzaje i Objawy

• oczna (klasyczna) – przed wystąpieniem bólu zlokalizowanego w okolicy oczodołu, pojawiają się zaburzenia neurologiczne objawiające się połowiczym niedowidzeniem. Występuje też obniżona ostrość wzroku, a nawet całkowita krótkotrwała ślepota. Bardzo często z bólami migrenowymi związane są nudności i wymioty,
  • okoporaźna – występują bóle głowy skojarzone z częściowym lub całkowitym porażeniem mięśni okoruchowych. Prowadzi to do opadnięcia powieki oraz upośledzenia ruchów gałek ocznych, co powoduje podwójne widzenie,
  • porażenna (skojarzona) – występują okresowe pulsujące bóle głowy. Dodatkowo mogą wystąpić ogniskowe objawy mózgowe pod postacią parestezji, afazji lub dyzartrii, niedowładów a także napady padaczki Jacksona i objawy migreny okoporaźnej,
  • stan migrenowy – to napad migreny przedłużający się powyżej 72 godzin. Towarzyszą mu nasilone objawy wegetatywne w postaci uporczywych wymiotów, mogących doprowadzić do istotnych zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej, zaczerwienienie i pocenie skóry twarzy, występowanie obfitej wydzieliny z nosa oraz łzawienie,
  • śnieg optyczny – przewlekła aura migrenowa, której nie zawsze towarzyszy ból głowy,
  • migrena z aurą – trwająca zazwyczaj do 3 godzin, występują porażenia wzroku, paraliże rąk, nudności, trudności w mówieniu, towarzyszy temu ból głowy.

Przyczyny

Przyczyny migrenowych bólów głowy nie są do końca poznane. Głównie wymienia się uwarunkowania neurologiczne. Jednocześnie istone w pojawianiu się i intensyfikacji napadów migreny są czynniki psychologiczne, takie jak:

• stres – jest odpowiedzialny za wywołanie większości epizodów bólowych, pełni też rolę czynnika podtrzymującego objawy,
  • zaburzenia snu – zbyt duża, lub zbyt mała ilość, spanie w nieprawidłowej pozycji,
  • depresja i zaburzenia lękowe,
  • nadużywanie alkoholu, narkotyków,
  • nadużywanie substancji psychoaktywnych, lekó przeciwbólowych,
  • przebywanie przez dłużysz czas w niekomfortowej pozycji ciała – np. podczas pracy przy komputerze,
  • nieregularny rytm posiłków, głód, zbyt mała ilość spożytej wody,
  • niewłaściwa dieta - pożywanie składników które mogą prowokować ból np. czekolady, orzechów, wędlin zawierające azotany sodu, cebuli, cytrusów, produktów zawierające tyraminę (wino, sery dojrzewające, rośliny strączkowe) oraz kofeinę,
  • bruksizm (zgrzytanie zębami w czasie snu).

Leczenie - Psychoterapia

Leczenie migreny przebiega pod kontrolą lekarza neurloga i ma charakter głównie objawowy. W tym względzie bardzo ważna jest samoobserwacja, aby gdy tylko pojawią się pierwsze oznaki nadchodzącego napadu bólu, Pacjent mógł zażyć odpowiednie środki farmakologiczne.

Nie można jednak zaprzeczyć połączeniu dolegliwości somatycznych ze sferą emocjonalną. Ten czynnik zresztą jest istotny, ponieważ stres, zaburzenia emocjonalne, wpływają na częstotliwość oraz intensywność pojawiających się napadów. W zaburzeniach depresyjnych i lękowych bardzo często pojawia się ból głowy i towarzyszące mu objawy, które mają miejsce także podczas migreny, dlatego też poza ustalonym leczeniem neurologicznym warto sięgnąć głębiej i poszukać przyczyny w sferze psychicznej, ponieważ praca psychoterpeutyczna nad tym obszarem może zdecydowanie złagodzić pojawiające się objawy.
..........................................................................................................................................................
Jeśli na podstawie wyżej opisanych objawów rozpoznajesz u siebie cechy migrenowych bólów głowy, doświadczasz opisanych wyżej objawów, ból praliżuje Twoją codzienność - umów się na konsultację, postaram się jak najlepiej pomóc Ci uporządkować to, co na tym etapie zawiłe i trudne.