Stan Przedzawałowy Nerwica

Dodano dnia 01.06.2017

Zaburzenia lękowe przejawiają się poprzez dolegliwości somatyczne, emocjonalne, poznawcze, mają swoje skutki społeczne. Objawy somatyczne niosą najwięcej niepewności, ponieważ w trakcie napadów lęku Pacjenci doświadczają ich w sposób intensywny i opisują w taki sposób, jakby za chwilę mieli umrzeć (udusić się, dostać zawału) lub stracić przytomność. Gdy coś niepokojącego dzieje się z ciałem, wtedy w oczywisty sposób Pacjenci udają się do lekrza rodzinnego, który kieruje ich na specjalistyczne badania. Częstym pytaniem pojawiającym się w tego typu sytuacjach jest to: czy jestem chory somatycznie, czy mam nerwicę?

Zawał Mięśnia Sercowego Objawy

Subiektywne

• bardzo silny ból w klatce piersiowej (może być znacznie osłabiony lub nawet nieobecny u osób chorych na cukrzycę), odczuwany na dużym obszarze klatki piersiowej, trwający ponad 20 minut (dłużej niż w dławicy piersiowej), stale narastający, nieustępujący po odpoczynku i po nitratach (nitrogliceryna), piekący, dławiący, rozpierający, promieniujący do szyi, żuchwy, lewej kończyny górnej, a także na brzuch i plecy,
  • duszność zwłaszcza u osób starszych i z rozległym zawałem (duży obszar martwicy),
  • panika, lęk przed śmiercią (łac. angor animi).

Obiektywne

• bladość,
  • lepki pot (zimne i wilgotne powłoki skórne),
  • spadek ciśnienia tętniczego,
  • tachykardia - wzrost częstości akcji serca, lub inne zaburzenia tętna,
  • pobudzenie ruchowe,
  • osłabienie,
  • mdłości i wymioty,
  • zawroty głowy lub omdlenie,
  • sine zabarwienie rąk, stóp, warg,
  • kołatanie serca (chory czuje, że jego serce mocno bije),
  • zmiany osłuchowe w płucach,
  • temperatura do 38,5 °C.

Stan Przedzawałowy Nerwica

Pierwszym krokiem diagnostycznym w przypadku powyższych objawów jest konsultacja medyczna u lekarza kardiologa. Takich objawów nie można bagatelizować, stąd najważniejsze jest ustalenie ich przyczyny. Gdy lekarz stwierdza problemy kardiologiczne, wtedy Pacjent rozpoczyna leczenie w tym kierunku i pozostaje pod stałą opieką medyczną.

Sytuacja komplikuje się, gdy lekarz nie stwierdza problemów kardiologicznych, a Pacjent nadal (z większym natężeniem) doświadcza powyższych objawów. W takim przypadku nasila się lęk, poczucie bezradności, frustracja, ponieważ Pacjent boi się, że naprawdę mógłby umrzeć z powodu zwału, a lekarze nie są w stanie go rozpoznać. Pojawiają się wtedy również myśli, że stan zdrowia jest już bardzo zły, że zapewne Pacjent cierpi na jakąś rzadką, trudną do wykrycia chorobę, że nie ma dla niego ratunku. Tacy Pacjenci (z oczywistych względów) są częstymi bywalcami SOR, ponieważ objawy są na tyle silne i niepokojące, że trudno je umniejszać. Nie pomaga wtedy również zapewnienie bliskich czy osobista świadomość, że nie są one związane z chorobą somatyczną.

Ważne jest, aby w takiej sytuacji pamiętać o tym, że nerwica może dawać bardzo podobne objawy, jakie występują podczas zawału mięśnia sercowego, przy czym istotnym jest, że te symptomy nie mają potwierdzenia w badaniach specjalistycznych. Czyli Pacjent ma świadomość, że jest fizycznie zdrowy, a mimo tego przeżywa dolegliwości, które potęgują lęk o własne życie i zdrowie, co wywołuje kolejne pojawienie się objawów (mechanizm błędnego koła). Potocznie mówi się, że mamy do czynienia wtedy z nerwicą serca.

Leczenie - Psychoterapia

Leczenie nerwicy przejawiającej się objawami podobnymi do stanu przedzawałowego polega najpierw na postawieniu diagnozy. Po wykluczeniu choroby serca Pacjent kierowany jest do lekarza psychiatry, który określa, czy istnieje konieczność włączenia leczenia farmakologicznego. Jednocześnie należy skonsultować się z psychoterapeutą, ponieważ dowiadczane objawy mają podłoże emocjonalne, stąd ich leczenie będzie polegało przede wszystkim na psychoterapii.
..........................................................................................................................................................
Jeśli na podstawie wyżej opisanych objawów rozpoznajesz u siebie cechy nerwicy serca, doświadczasz opisanych wyżej objawów, lekarze wykluczają chorobę serca - umów się na konsultację, postaram się jak najlepiej pomóc Ci uporządkować to, co na tym etapie zawiłe i trudne.