Lęk Paniczny - Objawy, Leczenie, Terapia

Dodano dnia 25.05.2017

Lęk paniczny (inaczej lęk napadowy, zespół lęku napadowego lub zaburzenia lękowe z napadami lęku) to zespół somatycznych i emocjonalnych objawów z grupy zaburzeń nerwicowych (lękowych), charakteryzujących się powracającymi nagłymi silnymi stanami lękowymi, które nie są związane z określoną przyczyną. Lęk napadowy najczęściej rozwija się u osób w wieku 20-25 lat, głównie u kobiet (dwa razy częściej niż u mężczyzn), ma różny przebieg i intensywność, stąd trudno określić dokładnie częstotliwość występowania (jest to około 1,3% mężczyzn i 3,2% kobiet). Lęk ten pojawia się z intensywnością 2-10 minut, trwa około kilku-kilkunastu minut (maksymalnie do 2 godzin), może się pojawiać od kilku napadów w miesiącu do kilkudziesięciu dziennie. W rozumieniu terapeutycznym, lęk napadowy związany jest ze wczesnymi doświadczeniami separacji z matką, niewystarczajacą bliskością z opiekunami, jak również z doświadczeniami przemocy fizycznej i seksualnej w dzieciństwie.

Lęk Paniczny Objawy

Według kryteriów klasyfikacji ICD-10, zespół lęku napadowego należy rozpoznać w przypadku:

• wystąpienia w ciągu około miesiąca co najmniej kilku napadów lęku z objawami autonomicznymi (wymienionymi poniżej) w sytuacjach, w których brak jest obiektywnego zagrożenia,
  • napady pojawiają się bez związku ze znaną czy przewidywalną przyczyną,
  • pomiędzy napadami lęku następuje względne uwolnienie się od objawów lęku (co nie wyklucza obecności obaw przed wystąpieniem kolejnych napadów lęku czyli tzw. lęku antycypacyjnego, inaczej lęku oczekiwania).

Napadom paniki towarzyszą nieprzyjemne doznania somatyczne, w tym autonomiczne. Objawy napadów paniki występujące u poszczególnych osób mogą się różnić. Najczęstszymi z nich są:

Somatyczne

• drżenie,
  • palpitacje serca,
  • ból w klatce piersiowej,
  • duszność,
  • uczucie braku tchu,
  • uczucie dławienia,
  • przyśpieszony oddech,
  • suchość w jamie ustnej,
  • pocenie się,
  • uderzenia gorąca,
  • nieukładowe zawroty głowy,
  • nudności,
  • parestezje - uczucie drętwienia lub mrowienia w różnych częściach ciała.

Poznawcze

• derealizacja (poczucie nierealności otoczenia, w którym znajduje się dana osoba, "jak gdyby ta sytuacja nie działa się naprawdę", "jak gdyby to, co się dzieje wokół mnie, nie było rzeczywistością"),
  • depersonalizacja (poczucie nierealności, obcości wobec samego siebie, "jak gdybym nie był samym sobą", "jak gdyby nie dotyczyło mnie to, co czuję").

Wtórne

• lęk przed śmiercią, zawałem, uduszeniem się,
  • lęk przed utratą kontroli ("utratą zmysłów", chorobą psychiczną),
  • lęk związany z oczekiwaniem na kolejny napad lęku,
  • lęk związany z samotnością - obawa przed tym, że w sytuacji naglego napadu lęku nie bedzie obok osoby, która mogłaby udzielić pomocy.

Społeczne

• wycofanie z kontaktów z innymi ludźmi,
  • unikanie wychodzenia z domu,
  • niechęć do korzystania ze środków transportu publicznego,
  • unikanie wychodzenia do sklepu, urzędu, pracy,
  • wycofanie z życia społecznego (spotaknia, przyjęcia).

Leczenie - Terapia Lęku Panicznego

Standardowe leczenie lęku panicznego przebiega podobnie, jak w innych przypadkach zaburzeń lękowych. Najpierw ma miejsce proces diagnostyczny (wykluczenie związku z chorobami somatycznymi, innymi rodzajami zaburzeń), po czym (w razie konieczności) lekarz psychiatra ustala odpowiednie leczenie farmakologiczne. Jednocześnie należy skonsultować się z psychoterapeutą. Część pacjentów podejmuje się tylko leczenia farmakologicznego, które jest niewystarczające, ponieważ w zaburzeniach lękowych istotne jest dotarcie do przyczyny pojawiających się objawów i przepracowanie trudnych obszarów z tym związanych.

Zespół lęku panicznego dotyczy osób, które w szczególny sposób przeżyły separację, uratę matki, doświadczyły trudności w budowaniu bliskiej więzi przez rodziców. W procesie psychoterapii ważne jest, aby dotrzeć do tych trudnych doświadczeń i zaopiekować się tym, co wywołuje niepokojące objawy. Leczenie lęku panicznego ma dość dobre rokowania, nie mniej jednak może występować u osób mających poważniejsze problemy w obszarze osobowości, stąd terapia może trwać dłuższy czas.

.........................................................................................................................................................................
Jeśli na podstawie powyższego tekstu rozpoznajesz u siebie objawy lęku panicznego, miewasz częste napady paniki, obajwy paraliżują Twoje codzienne funkcjonowanie - umów się na konsultację, postaram się jak najlepiej pomóc Ci uporządkować to, co na tym etapie zawiłe i trudne.

Opinie o tym artykule
  • Asia napisał: Dodane 02.11.2017
    Witam serdecznie. Od jakiegoś czasu miewam dziwnie stany. Zazwyczaj dzieje się to wieczorem i w nocy. Nagle napada mnie jakiś dziwny lęk, bez żadnego powodu, nawet, gdy mam dobry humor. Przy tym nagłe uczucie zimna i drżenie od środka. Czy to może być nerwica lękowa?
  • Barbara Michno-Wiecheć napisał: Dodane 05.11.2017
    Dzień dobry, owszem, mogą to być objawy nerwicy lękowej. Jednak aby to dokładnie stwierdzić, należy osobiście skontaktować się z lekarzem psychiatrą lub psychoterapeutą. Pozdrawiam.