Nerwicowe Błędne Koło - Przyczyny, Leczenie, Psychoterapia

Dodano dnia 28.03.2017

Mówiąc o nerwicy, najczęściej mamy na myśli osobę, która jest rozdrażniona, wybuchowa, ma problem z panowaniem nad emocjami. Potoczne określenie osoby znerwicowanej jest związane właśnie z kłopotami z sferze kontroli emocji. Nerwica utożsamiana jest również z ogólnym pojęciem stresu, przez co bywa bagatelizowana, ponieważ stres jest normalną częścią codzienności. Tymczasem nerwica, a ściślej mówiąc - zaburzenia nerwicowe, dotyczą szerokiego spektrum zaburzeń, których podstawą jest lęk. Ten lęk czasami bywa uświadomiony (gdy wiemy, czego się boimy) i nieuświadomiony (gdy doświadczamy nie tylko zaburzeń emocjonalnych, ale również związanych z ciałem, czyli somatycznych). W sytuacji uświadomionego lęku mamy jeszcze złudne poczucie kontroli własnego zachowania, jednak gdy w grę wchodzi nieuświadomiony lęk, zrozumienie tego, co właśnie ma miejsce, wcale nie jest takie proste.

Nerwicowe Błędne Koło - Mechanizm Błędnego Koła

Mechanizm błędnego koła dotyczy w dużej mierze lęku, którego nie potrafimy określić. Gdy po raz pierwszy występują objawy, najczęściej bywa tak, że pojawiają się określone zaburzenia natury somatycznej (bóle lub zawroty głowy, uczucie duszności, kołatanie serca, bóle żołądka, wymioty, drżenia), które przybierając na sile wywołują uczucie lęku. Lęk w takiej sytuacji (zwłaszcza gdy chodzi o bóle w klatce piersiowej i uczucie duszności) sprawia, że Pacjent realnie boi się o własne życie, ma wrażenie, że właśnie doznaje zawału serca lub się udusi. Podobnie (chociaż z mniejszym dodatkowym nagłym lękiem o własne życie) jest w sytuacji, gdy Pacjent doświadcza pozostałych objawów somatycznych, chociaż wtedy lęk o życie dotyczy występowania ciężkiej choroby (np. uporczywe bóle głowy są interpretowane jako początki choroby nowotworowej).

Błędne koło nerwicy ma miejsce wówczas, gdy pojawiający się lęk wywołuje objawy somatyczne, które potęgują uczucie lęku. Trudno już w pewnym momencie określić, co pojawia się pierwsze - lęk czy objawy somatyczne. Efekt najczęściej jest taki, że Pacjenci doświadczający tych objawów w pierwszej kolejności są częstymi gośćmi na SOR, później wykonują szereg koniecznych specjalistycznych badań (w celu ustalenia przyczyny objawów). Na końcu, z obszerną dokumentacją trafiają do lekarza psychiatry lub terapeuty, ponieważ gdy okazuje się, że nie ma żadnego medycznego uzasadnienia pojawiających się objawów, czyli problem leży w emocjach.

Przyczyny

Zaburzenia nerwicowe związane są z przeżywaniem silnego konfliktu wewnętrznego, który może dotyczyć wielu życiowych sytuacji, np. takich jak oczekiwana zmiana (ślub, ciąża, przeprowadzka, zmiana pracy, awans, emigracja) lub nagłe czy nieoczekiwane okoliczności (choroba, trauma, zdrada, rozwód). W momencie doświadczania objawów ma miejsce sytuacja, w której problemy somatyczne odwracają uwagę od tego, co trudnego dzieje się w emocjach, relacjach z innymi - gdy pojawiają się silne bóle czy lęki, trudno wtedy skoncentrować się na rozwiązywaniu życiowych problemów, analizowaniu sytuacji, ponieważ w pierwszej kolejności trzeba zająć się usunięciem tych konkretnych dolegliwości. W tym rozumieniu, przyczyną pojawienia się objawów nerwicowych i specyfiki ich występowania jest konflikt, którym trudno się zająć, który niesie ze sobą o wiele większe koszty niż pojawiające się objawy.

Leczenie - Psychoterapia

Głównym sposobem leczenia zaburzeń lękowych jest psychoterapia połączona (w zależności od konieczności) z leczeniem farmakologicznym. Poprzez terapię Pacjent nabiera większego zrozumienia dotyczącego objawów, ich połączenia ze sferą emocjonalną, relacjami z bliskimi oraz innymi życiowymi okolicznościami. Objawy nie znikają nagle po rozpoczęciu terapii, bywa czasami, że mogą się nasilić wraz z rozpoczęciem terapii lub w monecie, gdy rozmowy dotykają bolesnych obszarów. Z czasem jednak, gdy Pacjent zaczyna korzystać z terapii, objawy się wyciszają, a odpowiednie ich zrozumienie prowadzi do satysfakcji płynącej z poukładania ważnych życiowych spraw.

..........................................................................................................................................................
Jeśli na podstawie powyższego tekstu rozpoznajesz u siebie objawy związane z zaburzeniami nerwicowymi, często odczuwasz nieuzasadnionego lub panicznego lęku, doświadczasz przy tym objawów somatycznych - umów się na konsultację, postaram się jak najlepiej pomóc Ci uporządkować to, co na tym etapie zawiłe i trudne.

Opinie o tym artykule
  • Ossa napisał: Dodane 21.09.2017
    Od 6 lat leczę nerwicę lekową. Uzależniłam się od benzodiazepinów , od 1,5 roku jestem "czysta". Podjęłam terapię. Ale jestem załamana. Bo nie widzę przyszłości z tą chorobą. Z tymi lękami, napadami, które nie pozwalają normalnie funkcjonować. Ostatnio lęki tak się nasiliły, że musiałam kilka dni brać Afobam (lekarz zalecił). Czy to się kiedyś skończy? Jestem załamana.