Lęk przed Przyjemnością - Objawy, Przyczyny i Leczenie

Dodano dnia 06.08.2016

Strach przed przyjemnością może się objawiać w różnych sytuacjach, w których działania sprawiają człowiekowi satysfakcję. Wraz z przyjemnością może się pojawiać wiele ambiwalentnych uczuć, a jeśli ich natężenie jest wysokie, sytuacja może prowadzić do pojawienia się objawów nerwicowych. Najwyraźniej to widać u pacjentów, którzy trafiają do gabinetu z wszechogarniającym ich lękiem (często trudnym do zdefiniowania, nie dotyczącym czegoś konkretnego) w momencie, gdy ustabilizowali swoją sytuację, osiągnęli sukces na jakimś polu. Bywają również tacy, którzy twierdzą, że od dawna dobrze im się układa w małżeństwie, rodzinie, pracy, wśród znajomych, powodzi im się ekonomicznie i społecznie, nie mają większych problemów, i nagle w takich okolicznościach, w których mają satysfakcjonujące życie na wielu płaszczyznach, zaczynają doświadczać napadów lęku.

Objawy

Lęk przed przyjemnością to tylko wskazany konkretny obszar, w którym w różnym nasileniu występują objawy nerwicowe (somatyczne, poznawcze i emocjonalne). Charekterystyczne dla tego lęku jest to, że trudno go określić, powiązać z konkretną sytuacją. Pacjenci wtedy doświadczają napadu lęku, sami nie wiedzą dlaczego, co go wywołało, zwłaszcza iż nie sygnalizują żadnych trudnych czy stresowych sytuacji poprzedzających napad.

Czego Dotyczą Lęki przed Przyjemnością

• związku - przyjemności nie tylko w wymiarze seksualnym, ale w dużej mierze może dotyczyć satysfakcji z bliskości i owocnej wymiany emocjonalnej,
  • pracy - satysfakcji z awansu, rozwoju zawodowego,
  • zainteresowań - gdy osoba osiąga nie tylko satysfakcję płynącą z samego hobby, ale w momencie czerpania dodatkowych korzyści z tego, co ją pasjonuje (np. gdy hobby staje się zajęciem dochodowym, dobre wyniki przekładają się na uznanie społeczne),
  • relaksu, odpoczynku - lęk przed przyjemnością może pojawiać się przed, w trakcie lub po urlopie, szczególnie takim, który był wyczekany, w pewnym sensie ekskluzywny, na który pacjent mógł sobie pozwolić jako jeden lub nieliczny członek rodziny. Wtedy dodatkowo może występować silne poczucie winy dotyczące marnowania pieniędzy, niezasługiwania na coś ekstra.

Przyczyny

Dla nikogo nie jest zaskoczeniem, że lęki mają swoje źródło w dzieciństwie. Często wraz z lękiem przed przyjemnością pojawia się lęk przed karą za przeżywanie przyjemności. Stąd też w sytuacji, gdy pacjenci doświadczają ogólnego dobrostanu, mogą przeżywać silne lęki. Klasyczny przykład takiego mechanizmu - gdy dziecko badając otaczający je świat i nabywając nowych umiejętności (co niesie ze sobą satysfakcję i poczucie wpływu na siebie, innych i otoczenie) często bywa przez opiekunów karcone, straszone, nadmiernie chronione ("nie ruszaj, bo się coś stanie, nie idź tam, bo ktoś cię zabierze, nie wchodź bo spadniesz). W późniejszym okresie takie zachowania ze strony opiekunów mogą dotyczyć nadmiernej kontroli emocjonalnej ("jeśli sobie pójdziesz, to mama będzie smutna, idź do koleżanki i nie martw się że ja tutaj mogę stracić przytomność").

Lęk przed Przyjemnością - Leczenie i Psychoterapia

Psychoterapia lęku przed przyjemnością polega na dotarciu do źródła lęku, przepracowaniu tego obszaru i nauczenia czerpania satysfakcji bez poczucia winy, lęku, obawy przed karą za przeżywane uczucia. Jeśli lęk jest wysoki i paraliżuje codzienne funkcjonowanie, wtedy konieczne jest włączenie leczenia farmakologicznego. Często lęk jest najbardziej widocznym objawem, a w rzeczywistości mamy do czynienia z zaburzeniami osobowości. Leczenie lęku może zatem przebiegać dwutorowo (poprzez leczenie psychiatryczne i psychoterapeutyczne), jednak w dłuższej perspektywie chodzi o to, by pacjent samodzielnie nauczył się rozumieć swoje lęki w taki sposób, aby pojawiające się obawy były komunikatem, a nie stanowiły zaburzenie codziennego funcjonowania.

...........................................................................................................................................................

Jeśli na podstawie powyższego tekstu rozpoznajesz u siebie objawy lub okoliczności związane z lękiem przed przyjemnością - umów się na konsultację, postaram się jak najlepiej pomóc Ci uporządkować to, co na tym etapie zawiłe i trudne.