Jak Poradzić sobie ze Złością - Sposoby Doraźne i Długoterminowe

Zdjęcie
Dodano dnia 11.03.2016

Złość to jedna z najbardziej niepożądanych i nieakceptowanych emocji. Sami nie pozwalamy sobie jej przeżywać, nie chcemy aby inni się na nas złościli. Osoba, która wybuchnie w towarzystwie czy w osobistej rozmowie, najczęściej od razu jest oceniana jako niezrównoważona emocjonalnie. Jednak sami możemy wymienić co najmniej kilka sytuacji dziennie, w których przeżywaliśmy złość. Czy to oznacza, że wszyscy jesteśmy zaburzeni, niedojrzali, niezrównoważeni?


Czym jest Złość

Najpierw trzeba zacząć od tego, czym w ogóle jest złość. Otóż złość (gniew, irytacja, zdenerwowanie) to emocja pojawiająca się w sytuacji, w której czujemy, że tracimy nad czymś kontrolę, gdy ktoś przekracza nasze granice. Gdybyś nie przeżywała złości, to skąd byś wiedziała, że właśnie wbrew sobie zgodziłaś się na kolejne zastępstwo ("bo tak bardzo czekam na ten koncert, a ty jesteś taka miła, weźmiesz za mnie tę zmianę, prawda?"), w jaki sposób poznałbyś, że znów pozwalasz, by szef wielokrotnie przekładał z Tobą rozmowę o awansie ("no widzisz, znowu mi coś wypadło, ale przecież możesz poczekać te dwie godziny na spotkanie, sam widzisz jak bardzo jestem zapracowany")? Jeśli w takich sytuacjach NIE pojawia się złość, to znaczy, że mamy spory problem polegający na uległości, nieumiejętności odmawiania, stawiania granic innym.

Bardzo często powtarzam swoim pacjentom, żeby się cieszyli, że potrafią wychwycić moment, w którym pojawia się złość i nazwać tę emocję. Złość bowiem jest takim papierkiem lakmusowym, który przyłożony do danych okoliczności mówi nam więcej o nas. Bo to nie chodzi wyłączenie o to, że czujemy złość, lecz o to, co ona oznacza i co dalej możemy z nią zrobić. W powyższych sytuacjach złość w naturalny sposób pojawia się w odpowiedzi na to, gdy jesteśmy do czegoś zmuszani. Pod tym kryje się kolejne pytanie - dlaczego tak robimy? Być może boimy się odrzucenia, złej oceny ze strony innych, tego, że jeśli się na coś nie zgodzimy, to inni w przyszłości będą dla nas nieprzychylni, że się obrażą, będa nas unikać. Jest wiele powodów, przez które godzimy się na coś, czego w ogóle nie chcemy zrobić, gdy przesuwamy swoje granice, mimo braku wewnętrzej na to zgody. Najczęściej leżą one u podłoża stylu osobowości, czyli gdy dana osoba jest sugestywna, zależna od innych, unika konfrontacji.


Jak Poradzić sobie ze Złością

Radzenie sobie ze złością można podzielić na doraźne i długotrwałe, czyli co można zrobić w sytuacji, w której tu i teraz rozsadza Cię złość oraz w jaki sposób możesz sobie pomóc, gdy bardzo często doświadczasz złości, gdy zaczyna Ci się ona wymykać spod kontroli.

Sposoby Doraźne

  • zmień miejsce i głęboko oddychaj - ten sposób może wydawać się trywialny, ale często o nim zapominamy i niedoceniamy siły odosobnienia i oddechu. Wyjście do pokoju obok, kilka mocnych oddechów potrafi osłabi złość, pomaga nawet w bardzo silnym przypływie gniewu,
  • zmęcz się - idź na spacer, na rower, pobiegać, poćwicz na siłowni, posprzątaj mieszkanie, zrób coś, co jest na ten moment dostępne, a dzięki czemu się zmęczysz. W ten sposób nie tylko wyładujesz emocje, ale także wyzwolisz w sobie endorfiny, które poprawią nastrój,
  • zaciskaj i rozluźniaj pięści lub ugniataj gumową piłeczkę - to drobny sposób na upuszczenie z siebie emocji,
  • i najważniejsze - nazwij co czujesz - jeśli złość pojawia się w kontakcie z drugą osobą, powiedz jej o tym. Pamiętaj o komunikacie JA, czyli "czuję się zdenerwowany tą sytuacją, złoszczę się, gdy przekraczasz moje granice, nie lubię gdy stawiasz mnie pod ścianą, gdy nie pozostawiasz mi wyboru". Mówiąc w ten sposób, nazywasz to, co się w Tobie dzieje, przez co dbasz o siebie i dajesz szansę na to, aby konstruktywnie rozwiązać problem w relacji.

 

Sposoby Długoterminowe

  • zadbaj o ruch - postaraj się codziennie znaleźć czas na spacer,
  • wysypiaj się - przemęczenie nie sprzyja opanowywaniu emocji, powoduje, że jesteśmy bardziej drażliwi,
  • zdrowo się odżywiaj,
  • naucz się odpoczywać, korzystać z urlopu,
  • daj sobie przestrzeń na pasje, robienie czegoś co lubisz,
  • naucz się stawiać granice, odmawiać, mówić o swoich uczuciach,
  • pójdź na terapię.


Psychoterapia


Pacjenci często pytają o to, co zrobić, żeby się w ogóle nie złościć. To tak, jakby chcieli wyrzucić najlepszy test na przekraczanie granic, jakim dysponują. Reagują wykle rozczarowaniem, gdy słyszą, że mam nadzieję, iż nigdy się nie pozbędą złości. Uśmiech pojawia się u nich dopiero wtedy, gdy się dowiadują, że mogą nauczyć się jak czytać złość i konstruktywnie ją wykorzystywać. Trzeba pamiętać jednak o tym, że taka nauka nie jest natychmiastowa. Oczywiście, można wyćwiczyć się w bardzo sprawnym operowaniu asertywnymi sformułowaniami, a w środku aż kipieć emocjami. W takich sytuacjach sami czujemy, że coś jest nie tak, że nie jesteśmy autentyczni. Pamiętajmy, że częsta i silna złość to tylko objaw, który pojawia się w różnego rodzaju zaburzeniach (lękowych, depresyjnych, zaburzeniach osobowości, po przeżyciu traumy, w sytuacji kryzysowej, w odpowiedzi na agresję) dlatego warto się sobie przyglądać i być uważnym, a gdy zajdzie taka potrzeba - zgłosić się po pomoc do specjalisty.


................................................................................................................................................................

Jeśli na podstawie wyżej opisanych sytuacji zauważasz, że nie potrafisz nazywać, co czujesz, że nie stawiasz granic innym ludziom, zgadzasz się na wszystko wbrew sobie, często się złościsz, ale nie wiesz co z tym dalej zrobić - umów się na konsultację, postaram się jak najlepiej pomóc Ci uporządkować to, co na tym etapie zawiłe i trudne.

Dodaj własną opinię
Zaloguj się aby dodać opinię